دیام برد، رسانه تخصصی بازاریابی | dmboardبیشترین چالش متخصصان با کارفرمایان عدم صبر کافی در پروژهها است دیام برد
[ad_1]
زمان مطالعه: 5 دقایق
بر اساس گزارش تریبون، ۲۱ درصد از افراد فعال در حوزه سئو به عنوان استراتژیست سئو و ۴۰ درصد به عنوان مدیر سئو فعالیت می کنند. کارشناسان ارشد سئو 14 درصد از افراد این جامعه را تشکیل می دهند. بر اساس داده های موجود در گزارش تریبون، بزرگترین چالش متخصصان سئو با کارفرمایان در سال 1402 عدم صبر در پروژه های سئو است.
گزارش وضعیت بازار سئو 1402 به عنوان سومین گزارش سئو در ایران با حضور 822 متخصص سئو توسط تریبون تهیه و منتشر شد. بر اساس این گزارش 15 درصد از متخصصان سئو کمتر از هفت میلیون تومان درآمد دارند. 24 درصد از این افراد بین 7 تا 12 میلیون تومان درآمد دارند. درآمد 21 درصد این افراد بین 12 تا 20 میلیون تومان است. همچنین 17 درصد از کارشناسان سئو بین 20 تا 30 میلیون تومان و 7 درصد از این افراد بین 30 تا 40 میلیون تومان درآمد دارند. درآمد 16 درصد متخصصین سئو بالای 50 میلیون تومان است.
در این مقاله قسمت های منتخب گزارش را می خوانیم. اگر می خواهید نسخه کامل گزارش را بخوانید اینجا کلیک. روش این مطالعه نیز در فایل اصلی گزارش ذکر شده است.
مدیران فراتر از متخصص هستند!
بخشی دیگر از این گزارش مربوط به جایگاه متخصصین سئو در نمایندگی ها می باشد. لازم به ذکر است که 21 درصد از افراد فعال در زمینه سئو به عنوان استراتژیست سئو و 40 درصد به عنوان مدیر سئو فعالیت می کنند. کارشناسان ارشد سئو 14 درصد از افراد این جامعه را تشکیل می دهند. 23 درصد از این افراد در سمت های کارشناسی و 2 درصد کارآموزان این رشته هستند. بر اساس گزارش تریبون، اکثر متخصصان سئو به عنوان مدیران سئو به این فعالیت می پردازند.
سابقه کار متخصصان سئو در شرکت ها نیز از دیگر داده های موجود در گزارش تریبون است. بر این اساس عنوان شغلی 42 درصد از متخصصان سئو در شرکت ها کارشناس سئو است و 30 درصد از این افراد در سمت مدیر سئو در شرکت ها فعالیت می کنند. کارشناسان ارشد سئو در شرکت ها 21 درصد از این جامعه را تشکیل می دهند. 6 درصد افراد به عنوان استراتژیست سئو در شرکت ها فعال هستند و 1 درصد افراد کارآموز سئو هستند. این در حالی است که 21 درصد از متخصصان سئو که در آژانس های سئو کار می کنند نقش خود را به عنوان استراتژیست سئو معرفی کرده اند، در حالی که تنها 6 درصد از متخصصان سئو که در شرکت ها کار می کنند این نقش را دارند.
ارجاعات، کانال اصلی برای دریافت پروژه های سئوی فریلنسری
در بخشی دیگر از این گزارش به نحوه دریافت پروژه توسط فریلنسرهای سئو اشاره شده است. بر اساس این داده ها، 66 درصد از مردم پروژه ها را از طریق دوستان و کارفرمایان قبلی خود دریافت می کنند. 56 درصد از مردم پروژه های خود را از طریق شبکه و 18 درصد از طریق شبکه های اجتماعی دریافت کردند. سایت های شغلی همچنین توانستند به 14 درصد از سئوکاران در یافتن پروژه ها کمک کنند. علاوه بر این، 10 درصد از این افراد پروژه های مورد نظر خود را از طریق پلتفرم های کاریابی آزاد و 6 درصد با استفاده از انجمن های اجتماعی انتخاب کردند.
افزایش فروش، اولین هدف کارفرمایان متخصص
همانطور که در بخش انتظارات کارفرمایان از متخصصان سئو بیان شد، بیشترین انتظارات کارفرمایان از متخصصان سئو افزایش فروش (71 درصد) و پس از آن بهبود رتبه کلمات کلیدی (53 درصد) است. افزایش ترافیک، تولید سرنخ، افزایش آگاهی از برند و لینک های بیشتر، مهمترین انتظارات کارفرمایان از متخصصان سئو است.
با این حال، همانطور که گزارش تریبون اشاره می کند، بیشترین انتظار از شرکت ها توسط متخصصان سئو بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی (54٪) است. پس از آن، افزایش 48 درصدی فروش در مرحله بعدی قرار دارد. دیگر انتظاراتی که شرکت ها از متخصصان سئو دارند به ترتیب افزایش ترافیک، تولید سرنخ، افزایش شناخت برند و لینک های بیشتر است. در حالی که اولین انتظار شرکت ها از متخصصان سئو بهبود رتبه کلمات کلیدی است، بزرگترین انتظار متخصصان سئو که در آژانس های سئو و مشاوران فریلنس کار می کنند افزایش فروش است. علیرغم اینکه 3 انتظار اصلی شرکت ها از تیم های سئو یعنی. «بهبود رتبه کلیدواژه»، «افزایش فروش» و «افزایش ترافیک»، انتظارات برای «بهبود رتبه کلیدواژه» و «افزایش فروش سال به سال به ترتیب 2 درصد و 3 درصد» کاهش یافته است.
کارشناسان سئو شکایت دارند که کارفرمایان به اندازه کافی صبور نیستند
بر اساس داده های موجود در گزارش تریبون، بزرگترین چالش متخصصان سئو با کارفرمایان در سال 1402 عدم صبر در پروژه های سئو است. بر اساس این داده ها، 12 درصد از این چالش ها نیز مربوط به چالش های ارتباطی مانند فقدان ادبیات مشترک و درک و انتظار رتبه بندی تمامی صفحات سایت است. 9 درصد از چالش ها مربوط به عدم رعایت تعهدات مالی و تمرکز بر برخی کلیدواژه ها علیرغم عملکرد پایین آنهاست. اصرار بر انجام فعالیتهای سئو مشابه سایر رقبا، چالشی برای متخصصان سئو برای کارفرمایان است.
ناآگاهی کارفرما از روند پروژه، بزرگترین چالش برای متخصصان سئو در 1402.
طبق گزارش تریبون در سال 1401، اولین و بزرگترین چالش متخصصان سئو با 78 درصد کیفیت اینترنت است. اما این چالش در سال 1402 با کاهش 37 درصدی به دومین چالش بزرگ تبدیل شد. همچنین ناآگاهی کارفرما از روند پروژه سئو از دومین چالش بزرگ سال 1401 به بزرگترین چالش سال 1402 برای متخصصین سئو تبدیل شده است. به روز رسانی الگوریتم های گوگل در سال 1402 برای 37 درصد سئوکاران چالشی بود که 9 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.
رایج ترین استفاده متخصصان سئو از هوش مصنوعی، صرف نظر از سابقه کاری آنها، تولید محتوای متنی است. 43 درصد از متخصصان سئو با کمتر از 1 سال سابقه کار از هوش مصنوعی برای تولید محتوای متنی استفاده می کنند و این رقم برای افراد حرفه ای با بیش از 10 سال سابقه کار 25 درصد است. در میان افرادی که هنوز از ابزارهای هوش مصنوعی برای فعالیت های سئوی خود استفاده نکرده اند، تعداد متخصصان با بیش از 5 سال سابقه کار بیشتر از افراد حرفه ای با کمتر از 5 سال سابقه کار است.
برای خواندن نسخه کامل گزارش از این رابطه استفاده کنید.
[ad_2]