13

قیمت بلیت هواپیما هنوز گران نشده/تصمیم گیری در روزهای آینده

[ad_1]

مقصود اسعدی سامانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم وی در خصوص محرومیت وزارت راه و شهرسازی از قیمت گذاری بلیت هواپیما و اجرای قانون آزادسازی بر اساس رای دیوان عدالت اداری، اظهار داشت: مصوبه شورای عمومی دیوان عدالت اداری بر اعمال 161 ق.م. قانون برنامه پنجم تحولات آزادسازی قیمت بلیت هواپیما.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه این موضوع را برجسته کرده است، ادامه داد: قانون آزادسازی در سال 1394 اجرایی شد و شرکت های هواپیمایی تا سال 1397 آن را اجرا کردند و در این مدت سه ساله اجرای قانون آثار و برکات زیادی برای آن داشت. مردم.

وی یادآور شد: در سال 1393 حدود 17 میلیون مسافر داخلی در این پروازها تردد کردند در حالی که در سال 1395 سفرهای هوایی داخلی به حدود 24 میلیون مسافر رسید. در واقع با اجرای قانون سالانه حدود 20 درصد افزایش تردد مسافر داشتیم.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۶ دولت وارد عمل شده و مانع اجرای قانون شده است. به این ترتیب در 6 سال گذشته روند جابجایی مسافران کاهش یافته است به طوری که در سال گذشته ایرلاین ها توانسته اند حدود 18 میلیون مسافر را در مسیرهای داخلی جابه جا کنند.

اسعدی سامانی گفت: زمانی که قانون آزادسازی اجرا شد اقشار مختلف جامعه امکان سفر هوایی را داشتند اما متاسفانه قیمت گذاری دستوری مردم را از صنعت حمل و نقل هوایی محروم کرد. قیمت گذاری اجباری باعث شده است که خطوط هوایی توانایی تجدید و بهبود ناوگان خود را از دست بدهند. در همان زمان نقدینگی خطوط هوایی کاهش یافت و خطوط هوایی باقی مانده نتوانستند برنامه توسعه ناوگان را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه طرح بهره برداری از هواپیماهای زمینی به صورت طبیعی صورت نگرفت، افزود: این سیاستمدار در آن زمان (در سال 97) فکر می کرد با دستور قیمت گذاری در حال خدمت رسانی به مردم است، اما با این کار مانع از استفاده بسیاری از افراد از هواپیما شد.

وی در ادامه به رای دیوان عدالت اداری اشاره کرد و با بیان اینکه صنعت حمل و نقل هوایی قطعا وارد مرحله جدیدی از خدمات رسانی به مردم خواهد شد، اظهار داشت: در این دوره اقشار بیشتری از جامعه می توانند از حمل و نقل هوایی استفاده کنند. خطوط هوایی نیز باید با اجرای قانون، کیفیت خدمات را بهبود بخشند. رقابت واقعی بین 23 ایرلاین موجود و قطعا ایرلاینی خواهد بود که خدمات بهتر، کیفیت بهتر و غیره دارد. قیمت ارزاگر ورود وجود داشته باشد، می تواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.

وی از کنترل بازار هوایی مسافری توسط شرکت های هواپیمایی با کمک انجمن شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی خبر داد و گفت: با این کار دست عوامل ایجاد بازار سیاه از بازار کوتاه می شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه از این طریق درآمد بلیت به جای دلالان و واسطه ها نصیب شرکت های هواپیمایی می شود، افزود: قطعاً شاهد افزایش ناوگان و کاهش سن هواپیماها خواهیم بود. هواپیما در این دوره جدید

تفاوت قابل توجهی بین نرخ واقعی و قیمت پیشنهادی

اسعدی سامانی با تاکید بر اینکه این خدمات به مردم عزیز ایران ارائه می شود، افزود: از آنجایی که حمل و نقل هوایی 6 سال است که نرخ های اجباری دارد، تفاوت قابل توجهی بین نرخ واقعی و دستوری وجود دارد. این فاصله با مدیریت سفر توسط متقاضیان سفر هوایی به تدریج کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر تفاوت زیادی بین سفرهای هوایی و امکانات رفاهی موجود وجود داشت و دلیل اصلی این تفاوت قیمت های دستوری بود.

وی افزود: به تدریج با منطقی شدن قیمت ها شاهد افزایش ناوگان، ورود هواپیماهای جدید و فعال شدن هواپیماهای زمینی خواهیم بود مردم، در حالی که در حال حاضر، همانطور که گفته شد، تنها توانستیم حدود 18 میلیون مسافر را در مسیرهای داخلی جابه جا کنیم. با اجرای قانون این فاصله کاهش می یابد و تعداد بیشتری از هموطنان می توانند از مزایای سفر هوایی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اقداماتی برای افزایش تقاضا برای سفر هوایی با در نظر گرفتن هزینه هر ساعت نشستن در یک سقف مشخص ایجاد شد باید رعایت شود تا مسافران آسیبی نبینند. قاطعانه شاهد آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نخواهیم بود و با سازوکارهای تعریف شده و ضمانت اجرایی آزادسازی تعرفه پیش بینی شده از قیمت های نجومی نیز جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: امیدواریم قانون از سال 94 تا 97 اجرا شده و نتایج و برکات خوبی برای مردم به همراه داشته باشد و در دوره جدید شاهد این نتایج برای هموطنان باشیم.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی یکی از اثرات رایگان شدن قیمت بلیت هواپیما را کاهش تصادفات جاده ای و متعاقب آن تلفات جانی عنوان کرد و در پاسخ به این سوال که علت توقف اجرای این قانون در سازمان هواپیمایی کشوری چه بوده است. سپس دولت (1997) اظهار داشت: دوره قیمت ارز افزایش یافت و دولت نگران شد و دستورات قیمتی را بر بخش حمل و نقل هوایی تحمیل کرد. این امر خسارات زیادی به صنعت هواپیمایی و مردم وارد کرد و از آن زمان تعداد مسافران هوایی رو به کاهش بوده است.

افزایش تقاضای سفر در ساعات اوج مصرف

اسعدی سامانی بیان کرد: در روزهای پیک تقاضای سفر افزایش می یابد و ممکن است قیمت ها تغییر کند، سعی می کنیم سقف مشخصی را از ایرلاین ها با توجه به هزینه بلیت نگه داریم. با توجه به شناور بودن قیمت بلیت هواپیما، مردم می توانند زمان هایی را انتخاب کنند که کرایه ها کمتر باشد و حتی گاهی اوقات قیمت ها کمتر از وضعیت فعلی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل گرانی برخی از پروازها نرخ کرایه ها آزاد شده است، گفت: خیر هنوز نرخ ها تغییر نکرده است. برخی از قیمت های بالا نیز با مکان های تجاری مرتبط است. طی روزهای آینده شرکت های هواپیمایی قیمت بلیت هواپیما را بررسی کرده و سپس تعرفه های جدید اعلام خواهد شد. در حال حاضر قیمت بلیط هواپیما 50 درصد قیمت واقعی صندلی در پرواز نیست.

وی تاکید کرد: دیگر نه سازمان هواپیمایی و نه انجمن هواپیمایی نمی توانند قیمت گذاری کنند. خطوط هوایی بر اساس قیمت واقعی صندلی به اضافه حاشیه معقول، سقف قیمتی را برای بلیط هواپیما تعیین می کنند. برای این امر دستوری از گذشته داریم که با اصلاحات جدید اجرایی خواهد شد. مسئولیت این کار بر عهده سازمان هواپیمایی است و باید نظارت لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا