12

هم‌نوایی قربانی و تخت‌جمشید زیر ریتم اعتراض

[ad_1]

کنسرت علیرضا قربانی در پرسپولیس جنجالی شد.

پرسپولیس کنسرت علیرضا قربانی از 18 تا 20 تیرماه در سه شب برگزار می شود. کنسرتی که از همان ابتدا با حاشیه هایی مواجه شد. اما بلیط های او در کمترین زمان فروخته شد.

مجموعه ثبت جهانی تخت جمشید به عنوان یکی از مهمترین و شناخته شده ترین محوطه های باستانی کشور همواره مورد توجه افکار عمومی بوده و هر اتفاقی در آن با واکنش افکار عمومی همراه بوده است. سال ها پیش بحث برگزاری کنسرت ها و رویدادهای فرهنگی در محدوده شهر پارس مطرح بود. اما هر بار این برنامه ها به دلایل خاص یا نامعلوم لغو شده اند. علیرضا قربانی این بار تخت جمشید را به عنوان محل برگزاری کنسرت خود انتخاب کرد. کنسرتی که قرار است قفل این محوطه باستانی را برای برگزاری رویدادهای فرهنگی ویژه باز کند، اکنون با انتقاد و نگرانی دوستداران میراث در سراسر کشور مواجه شده است.

سایت پرسپولیس در طول سال میزبان رویدادهای مختلفی است. مراسم تحویل سال 1403 در حریم تخت جمشید با استقبال گسترده مردم مواجه شد و به گزارش میراث فرهنگی استان فارس بیش از 100 هزار نفر در مراسم سال 1403 در تخت جمشید شرکت کردند. اگرچه این ازدحام در اخبار نوروزی گم شده بود، اما برخی کارشناسان از سال ها حضور گسترده و بی بند و بار مردم در آثار تاریخی و اماکن باستانی ابراز نگرانی کرده اند. حضور گسترده ای که به ویژه در ایام نوروز بایرام با تکیه وزارت میراث فرهنگی بر تبلیغات آماری بیش از پیش متجلی می شود و با توجه به حجم بالای بازدیدکنندگان زمینه را برای آثار مخرب در محوطه و بناها فراهم می کند.

پس از اعلام خبر کنسرت علیرضا قربانی در پرسپولیس، موجی از انتقادها علیه این برنامه به راه افتاد. این برنامه که در ابتدا تصور می شد در تختگاه تخت جمشید برگزار شود، نگرانی هایی را برانگیخته است.

بلاتکلیفی و بی اطلاعی مدیریت پرسپولیس

علیرضا اصغری چاوردی، مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه که اخیراً مدیریتش مورد انتقاد کارشناسان این حوزه قرار گرفته است، از ابتدا در صحبت های خود ناهماهنگی خود را با اجرای این برنامه آشکار کرد. این مسئول در اولین واکنش خود به انتقادها در گفتگو با «ایلنا» سوالی را مطرح کرد که نشان از وضعیت عجیب مدیریتی در پرسپولیس دارد. چاوردی به ایلانا گفت:

در جلسه ای که دیشب برگزار کردیم، تاکید کردیم که کنسرت باید لغو شود. اما با توجه به اینکه این کنسرت دارای مجوز تهران و یک اثر فرهنگی است، احتمال لغو آن منتفی شد. همچنین تصمیم گرفتیم که کنسرت در محوطه دانشگاه و در پارکینگ ستاره برگزار شود. اما از آنجایی که برنامه ها از قبل انجام شده بود و می خواستند از این پلت فرم برای نمایش نور استفاده کنند، این امکان وجود نداشت.

مدیر پایگاه پرسپولیس از برگزاری جلسه برای لغو این کنسرت در حالی که بلیت ها فروخته شده بود خبر داد. به گفته این مسئول، به نظر می رسد سایت میراث جهانی تخت جمشید از برگزاری کنسرت بی اطلاع بوده و در زمانی که دیگر امکان پذیر نبود، خواستار لغو کنسرت شده است. همچنین مکان های جایگزین پیشنهادی مدیر پایگاه نیز نشان از بی اطلاعی وی از جزییات این کنسرت دارد و این سوال را در افکار عمومی ایجاد می کند که برگزاری چنین رویدادی که مستلزم هماهنگی کامل پایگاه میراث فرهنگی «پیگیری» با برگزارکنندگان است، می باشد. برخلاف نظر پایگاه تصمیم گرفته شد و مدیر پایگاه تخت جشید چگونه خواستار لغو اعدام شد در حالی که دیگر امکان پذیر نبود. چاوردی در بخشی دیگر از این مصاحبه به ایلانا گفت:

در طول کنسرت تمام مراحل برنامه را رصد می کنیم. اگر فرکانس های صوتی کمترین آسیب را به پرسپولیس وارد کند، بدون شک کنسرت را همین الان متوقف می کنیم. زیرا اولویت ما حفظ آثار تاریخی است و من به عنوان مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید وظیفه دیگری جز آن ندارم.

مدیر پایگاه میراث تخت جمشید نیز از توقف فوری این برنامه در زمان اجرای آن در صورت آسیب دیدن محوطه خبر داد. این ادعاها همچنین نشان می دهد که ضوابط برگزاری این کنسرت از جمله تست بلندگو، پایش آسیب های احتمالی و برنامه ریزی دقیق برای کنترل برنامه از قبل انجام نشده است. ضمناً مدیر این پایگاه به طور واضح اعلام نکرده است که نظارت بر آسیب چگونه و با چه مکانیزمی انجام خواهد شد و اگر احتمال آسیب به این برنامه وجود داشته باشد که قبل از اجرای آن نتوانسته اند آن را رفع کنند، چگونه آن را در حین اجرای آن متوقف خواهند کرد. .

مخالفت به دلیل عدم حاکمیت

کارشناسانی که تاکنون نظر خود را در مورد لزوم لغو این کنسرت اعلام کرده اند، به اتفاق آرا دلیل درخواست خود را عدم مدیریت کلی حریم تخت جمشید و همچنین آسیب احتمالی ناشی از بازگشت صدا می دانند. به ساختمان های تخت جمشید تجربه جهانی با برنامه های موسیقی با صدای بلندتر نشان می دهد که نظارت و جلوگیری از آسیب به ساختمان ها امکان پذیر و قابل مدیریت است. اما وضعیت کنونی میراث فرهنگی در ایران نشان داده است که عدم مدیریت، نبود کارشناسان مجرب و شفاف نبودن تصمیمات، امکان بروز انواع آسیب ها را ایجاد می کند.

امین محمودزاده، کارشناس حفاظت از میراث فرهنگی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام در واکنش به کنسرت علیرضا قربانی با تاکید بر اینکه سروصدا بر آثار تاریخی اثر مخربی دارد، نوشت:

بارها درباره کنسرت قربانی در تخت جمشید از من سوال شده است. عده ای موافق هستند و دلیل این امر کنسرت های زیاد در نقاط مختلف دنیا در اماکن تاریخی است و عده ای به دلیل حفاظت یا دلایل دیگر مخالف آن هستند… هر شغلی نیاز به آموزش فنی و فنی دارد. چند کارشناس آکوستیک با گروه موسیقی و میراث روی این کار کار می کنند؟ بررسی های امنیتی توسط چه کسانی و بر اساس چه معیارهایی انجام می شود؟

سه کمپین برای لغو کنسرت

معترضان به کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید تاکنون سه کمپین برای لغو این کنسرت راه اندازی کرده اند. کمپین هایی که یکی از آنها در زمان نگارش این مقاله حدود 1900 امضا جمع آوری کرده است.

کمپین لغو کنسرت در تخت جمشید

در متن این کمپین خطاب به وزیر میراث فرهنگی، وزیر رهبری، مدیر پایگاه تخت جمشید و علیرضا قربانی آمده است:

انتشار خبر برگزاری کنسرت موسیقی در 50 متری مجموعه تاریخی تخت جمشید باعث تعجب و اندوه جمع کثیری از فعالان و دلسوزان عرصه فرهنگ، تاریخ و گردشگری کشور شد. بارها از تخریب آثار تاریخی توسط افراد ناآگاه شکایت کرده ایم. اما برگزاری کنسرت موسیقی با تمام خطرات ممکن برای اثر عظیمی چون پرسپولیس از طرف مجموعه های فرهنگی کشور و همچنین از طرف خواننده محترمی چون استاد قربانی غیرقابل قبول بوده و هست. با توجه به هشدارهای مختلف کارشناسان و دلسوزان این منطقه و احتمال بالای تخریب آثار باستانی کشور، خواهشمندیم این کنسرت لغو و یا به مکان دیگری منتقل شود.

کنسرت در رختخواب نیست

حامیان برگزاری کنسرت در تخت جمشید بیشتر بر تجربه جهانی برگزاری کنسرت در اماکن و مناطق تاریخی تاکید دارند. اما هنوز مشخص نیست که این تجربیات چگونه به ایران منتقل شده است.

گروه برگزارکننده این کنسرت در واکنش به این انتقادات از این رویداد اطلاعیه ای صادر کرد. در این پیام آمده است:

طی ماه‌ها تحقیق علمی و مطالعه و مشاوره با کارشناسان و متولیان این بناها، تلاش شد تا از هرگونه آسیب یا تأثیر منفی از هر نوع و به هر نحوی به آثار و محوطه این آثار باستانی جلوگیری شود. محل اجرا باید در فضایی با فاصله مناسب و اصولی از ساختمان و پشت به سازه طراحی شود تا از انتقال ارتعاشات و امواج صوتی از طریق جریان هوا یا ارتعاشات مستقیم به ساختمان و همچنین تجمع مشتریان و غیر ضروری جلوگیری شود. و ترافیک غیر ضروری در داخل سایت؛ به گونه ای که هیچ گونه فعالیت ساختمانی یا تخریبی در محوطه سایت انجام نمی شود و در واقع محل اجرا در فضایی کاملا خارج از سایت اصلی و تنها با دید و دید کافی به ساختمان خواهد بود. این مورد حتی در مورد بلندگوهای روی صحنه نیز در نظر گرفته شده است و هدفون را جایگزین بلندگو برای نوازندگان می کنند تا هیچ گونه لرزشی به سازه ها منتقل نشود.

اطلاعیه این گروه با اظهارات مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه مغایرت دارد. مدیریت این پایگاه در گفتگوی خود درباره درخواست لغو و جابجایی محل برگزاری این کنسرت گفت; در صورتی که این گروه مدعی تحقیق و مطالعه در چند ماه هستند. در صورت انجام بررسی ها و مشخص شدن نتایج و تصمیم گیری ها، درخواست های اصلاح، لغو و حتی تعلیق در حین اجرا بر اساس کدام سازوکار مدیریتی محوطه میراث تخت جمشید مطرح شده است؟

البته این سایت در پست های بعدی خود در پاسخ به انتقادات جزئیات فنی بیشتری از این برنامه منتشر می کند. خبر البته تا حدودی تناقضات اولین واکنش حاکمان در این وزارتخانه را برطرف می کند. بر اساس اخبار رسمی وزارت میراث فرهنگی، علیرضا عسکریچاوردی، مدیر پایگاه تخت جمشید گفت:

بحث تاثیر صدا بر بناهای تخت جمشید در حال حاضر مطرح است و به همین دلیل محل برگزاری کنسرت موسیقی در خارج از تخت جمشید و در فاصله 50 متری زیر ارتفاع 17 متری یک کاخ برگزار می شود. تخت جمشید از بلوک های سنگی بزرگ ساخته شده و ارتفاع آن از سطح زمین 20 متر است. ارزیابی کیفی منظره صوتی مجموعه میراث جهانی تخت جمشید برای تمامی بناهای این مجموعه طی یک پروژه تحقیقاتی با دانشگاه هنر تهران در محل انجام شد. نتایج حاصل از حداکثر، متوسط ​​و حداقل صدا، میانگین شدت صوت، نمودارهای طیف‌نگاری و شدت انرژی صوتی در قالب نقشه‌های گرافیکی این پروژه حاکی از آن است که منبع تولید صدا باید از فضای داخلی تخت جمشید جدا شده و به خارج از محوطه منتقل شود. . از این رو هنگام تهیه برنامه موسیقی این مشکل مورد توجه قرار گرفت و محل اجرای برنامه به خارج از تخت جمشید منتقل شد.

وی همچنین درباره نحوه قرارگیری سخنرانان در این مراسم گفت:

صدای همه بلندگوها در جنگل و فضای باز منتقل می شود و از هدفون روی صحنه استفاده می شود. همچنین حجم شات صدای بلندگوها به تخت جمشید برگشت ناپذیر است و هیچ انعکاسی از صدا ایجاد نمی شود. صدا مسیر مستقیمی را به داخل جنگل می‌پیوندد تا اینکه طول موج آن به زمین برخورد کرده و به پایان می‌رسد. در واقع صدا با فاصله (از منبع) انرژی (در مقصد) را از دست می دهد. در این روش در واقع یک منبع صوتی در محیط بیرونی تخت جمشید وجود دارد و همچنان تاثیرات حسی بر روی افراد خواهد داشت. اما هیچ انرژی مخربی روی ساختمان وجود ندارد. لبه تخت تا ارتفاع یک و نیم متری با شیشه عایق مسدود شده و محل قرارگیری تجهیزات و بلندگوها به گونه ای تعبیه شده است که کمترین ضربه مخرب و مضر صدا را کاهش دهد.

برگزاری کنسرت در تخت جمشید که این روزها با مشکلات گسترده فرونشست زمین، رانش زمین، کمبود بودجه، کمبود کارشناسان، رها شدن برخی از آثار و… مواجه است، هرچند شاید نکته مثبتی باشد، اما موج انتقادات به این موضوع این رویداد به دلیل عدم شفافیت تصمیمات از اولین است تخت جمشید به عنوان یکی از میراث های شناخته شده ایران در جهان، یکی از نمادین ترین بناها برای میزبانی از هنرمندان سرشناس و درجه یک داخلی و خارجی است. با وجود این، انجام چنین رویدادهایی مستلزم اطلاع رسانی دقیق و آمادگی کارشناسان است، بنابراین در عین اعتمادسازی در افکار عمومی، نتایج کارشناسی سند پیشگیری از آسیب و تلاش برای پاسداشت بخشی مهم از تاریخ ایران است.

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا